تبلیغات
پایگاه تخصصی هنرهـــای رزمــــی - دلایل، علایم، پیشگیری و درمان زانو درد
1393/10/3

دلایل، علایم، پیشگیری و درمان زانو درد

   نوشته شده توسط: تلگرام MzR_F    نوع مطلب :پزشکی ورزشی ،

http://hidoctor.ir/wp-content/uploads/2012/08/Knee_Pain_Zanoo-Dard.jpg

زانو درد (Knee Pain) مشکل شایعی بوده که افراد در همه سنین را تحت تاثیر قرار می دهد. درد زانو می تواند ناشی از آسیب دیدگی ها همچون پاره شدن رباط و یا غضروف باشد. بیماری ها و مشکلات همچون ورم مفاصل، نقرس و عفونت نیز می توانند باعث زانو درد شوند. خیلی از انواع زانو درد کم و معمولی با درمان خانگی و مراقبت بهبود می یابند. ورزش درمانی و زانوبند نیز می توانند به بهبود درد زانو کمک نمایند. در بعضی از موارد، ممکن است برای درمان زانو درد نیاز به جراحی باشد.

مکان و شدت درد زانو بسته به علت آن متفاوت بوده و بعضی از اوقات ورم و خشکی زانو، سرخی و داغ شدن آن، ضعف و ناتوانی زانو، صدای تق تق و یا خرد شدن و ناتوانی در صاف کردن کامل زانو نیز با درد همراه باشد. اگر قادر به تحمل وزن خود برروی زانو نیستید، دچار ورم مفصل شده‌اید، نمی توانید کاملا زانوی خود را باز و خم کنید، بدشکلی واضحی در زانوی خود می بینید، بجز درد و سرخی و ورم زانو تب هم دارید و یا زانویتان بی ثبات می باشد، باید به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل زانو درد

آسیب دیدگی ها، معمول ترین علت مشکلات و درد زانو می باشند. آسیب های ناگهانی (حاد) به زانو می تواند ناشی از ضربه مستقیم به زانو و یا خم کردن، پیچیدن و یا افتادن برروی زانو باشد. درد، کبودی و یا ورم زانو می تواند شدید بوده و همچنین بیشتر و بیشتر شود. زانو و یا زیر زانو بعد از آسیب ممکن است بی حس، ضعیف، سرد، سوزن سوزن شده و یا به رنگ آبی درآید.

آسیب های حاد و ناگهانی که باعث درد زانو می شود، شامل:

رگ به رگ شدن، کشیدگی و سایر آسیب ها به رباط و تاندون های متصل کننده کشکگ زانوپارگی در بالشتک لاستیکی مفصل زانو (مینیسک)پارگی های رباط از قبیل رباط صلیبی قدامی (ACL). آسیب دیدگی رباط جانبی داخلی (MCL) شایع ترین آسیب دیدگی رباط زانو می باشد.شکستگی کشکگ زانو، که عموما ناشی از فشار غیرطبیعی برروی زانو از قبیل افتادن، پیچش شدید زانو، نیروی شدید که زانو را خم کند و یا زمانیکه زانو با شدت زیاد با چیزی برخورد می کند.دررفتگی زانو که اغلب در دختران سنین 13 تا 18 سال رخ می دهد.تکه های از استخوان و بافت های ناشی از شکستگی که در زانو گیر می کند.در رفتگی مفصل زانو که عموما آسیبی نادر و در عین حال جدی می باشد.

http://variani.ir/wp-content/uploads/anterior-knee-pain1-elmevarzesh1111.jpg

التهاب هایی که باعث درد زانو می شوند، شامل:

التهاب بورس‌ها (بورسیت)بورسیت جلوی کشککی(شایع‌ترین بورسی که در زانو درگیر می‌شود)بورسیت عقب تاندون کشککیبورسیت جلوی تاندون کشککیبورسیت عضله نیمه غشایی(سمی ممبرانوسوس)التهاب تاندون ها(تاندونیت)تاندونیت پاتلا(زانوی پرشگران)تاندونیت همسترینگتاندونیت پوپلیتئوسسینویت زانو

بیماری هایی که باعث زانو درد می شوند، شامل:

نرمی غضروف کشکک یا کندرومالاسی کشککآرتروز زانوکیست بیکرکیست منیسکمنیسک دیسکی شکلآرتریت روماتویید زانوآرتریت چرکیاستئوکندریت دیسکانتومورهااسپوندیلیت آنکیلوزانسندرم رایترآرتریت هموفیلیکآرتریت نقرسیآرتریت سلیاستئومیلیتبیماری ازگود اشلاتربیماری لارسن جانسون

تغییر شکل ها یا دفورمیتی هایی که باعث زانو درد می شوند:

پای پرانتزیپای ضربدریعقب زدگی زانو(هیپراکستنشن زانو)خم شدن زانو

علل دیگر شامل:

شلی رباط های اطراف زانوتجمع مایع(افیوژن)مفصل زانوبیماری عروقی محیطیترومبوز وریدی عمقی(DVT)گیرافتادن بالشتک چربی
گاهی درد زانو مربوط به خود زانو نیست و ممکن است از ناحیه دیگری از بدن باشد(مثلا درد ران یا مچ پا).به این نوع از دردها درد ارجاعی(درد ریفرال)می گویند.

 عواملی که خط زانو درد را افزایش می دهد؟

تعدادی از عواملی که خطر زانو درد و مشکلات زانو را افزایش می دهد، شامل:
وزن اضافی - چاقی و یا اضافه وزن، باعث افزایش فشار برروی مفاصل زانو می شود. همچنین اضافه وزن خطر آرتروز را افزایش می دهد. مشکلات بیومکانیکی - اختلالات ساختاری خاص همچون کوتاه بودن یک پا از پای دیگر، انحراف و یا صافی زانو ها شما را در برابر مشکلات زانو آسیب پذیرتر می نماید.فقدان انعطاف پذیری و استحکام زانو - فقدان استحکام و انعطاف پذیری زانو از اصلی ترین دلایل آسیب های زانوی می باشد. ماهیچه های ضعیف و یا خشک با کاهش پشتیبانی از زانو و عدم جذب فشار برروی آن باعث آسیب دیدگی آن می شود.ورزش های خاص - بعضی از انواع ورزش ها باعث فشار بیشتر برروی زانوها می شود. اسکی آلپاین و بسکتبال از جمله این ورزش ها می باشد.آسیب های قبلی - در صورتیکه قبلا زانوی شما آسیب دیده باشد، احتمال آسیب دیدن دوباره زانویتان بیشتر می باشد.

http://teeteel.notkade.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88.jpg

درمان درد زانو

درمان های درد زانو بسته به علت آن شامل اقدامات کمک های اولیه، استراحت، استفاده از وسایل کمکی و زانوبند، فیزیوتراپی، دارو های مختلف و در بعضی از موارد جراحی می شود. انتخاب درمان بسته به موقعیت، شدت، نوع مشکل و سن شما، وضعیت سلامتیتان و سطح فعالیت شما می باشد. برای درمان های جراحی و دارویی و فیزیوتراپی نیاز به مراجعه به پزشک می باشد، در ادامه درمان های خانگی و اقدامات احتیاطی برای مشکل زانو درد را بیان می نماییم:

برای درمان خانگی زانو دردی که تازه شروع شده است:
استراحت کرده و از فعالیت هایی که درد شما را بیشتر می کند، اجتناب نمایید.از کمپرس یخ استفاده نمایید. ابتدا کمپرس یخ را هرساعت و هربار به مدت 15 دقیقه برروی زانو بگذارید. بعد از روز اول، کمپرس یخ حداقل چهار بار در روز برروی زانویتان بگذارید.تا آنجا که می توانید زانویتان را بالا گذاشته، تا ورم آن کاهش یابد.از نوارها و باندهای بستن زانو که در بیشتر داروخانه ها و تجهیزات پزشکی فروشی ها موجود است، استفاده نمایید. استفاده از این موارد هم به کاهش ورم کمک کرده و از زانو نیز حمایت می کند.برای درد از استامینوفن و برای درد و ورم از ایبوپروفن استفاده نمایید.موقع خواب یک بالش زیر زانویتان قرار دهید.

درمان با طب جایگزین یا سنتی

استفاده از طب سوزنی برای کاهش درد زانوی ناشی از آرتروز مفید است. استفاده از گلوکزامین و کوندروتین هم ممکن است برای دردهای ناشی از ورم مفاصل مفید می باشد.

پیشگیری از زانو درد

با آنکه پیشگیری از درد زانو همیشه ممکن نیست، اما توصیه هایی که در ادامه می آیند می توانند مفید باشند:
اگر شما چاق هستید باید بدنبال کاهش وزن بوده و درصورتیکه وزن متناسبی دارید، سعی به حفظ تناسب اندام خود نمایید.همیشه قبل از ورزش گرمش کرده و بعد از آن نرمش نمایید. عضلات چهار سر ران و عضلات قبل از ران را بکشید و تقویت نمایید.از دویدن رو به پایین تپه ها اجتناب کرده و بجای دویدن راه بروید.بجای دویدن، دوچرخه سواری و شنا نمایید.میزان ورزش خود را کاهش دهید.اگر چاق هستید، وزن کم کنید. هنگام بالا رفتن و پایین رفتن از پله ها، به ازای هر نیم کیلو وزن اضافه، دو نیم کیلو فشار برروی زانو وارد می شود.اگر کف پای شما صاف است، از کف های مخصوص کفش استفاده نمایید.از مناسب بودن کفش های دوندگیتان اطمینان حاصل نمایید.